Adalet Bakanı Bekir Bozdağ, kadına karşı şiddet eylemlerinde yeni düzenlemelerle getirilecek ceza artırımların caydırıcılık fonksiyonunu etkinleştireceğini vurgulayarak, “Bizim kültürümüz, medeniyetimiz, tarihimiz, ahlakımız, anayasamız ve hukukumuz kadına karşı şiddeti değil, kadına karşı saygıyı, insana karşı saygıyı esas alır” dedi.
Türkiye Adalet Akademisi’nde 8 Mart Dünya Kadınlar Günü dolayısıyla kadın hakim ve savcı adayları ile bir araya gelen Bakan Bozdağ, kamuoyunda zaman zaman gündeme gelen bazı yargı kararlarının adalete olan güveni zedelediğini kaydetti. Hakim ve savcıların esas vazifelerinin anayasa, kanun ve hukuka uygun vicdani kanaatle karar vermeleri olduğunu anlatan Bakan Bozdağ, yargısal süreçteki her bir kararın, hukuka ve adalete olan güveni arttıracağını söyledi.
Bakan Bozdağ’ın konuşmasından bazı bölümler şu şekilde:
KÜLTÜRÜMÜZ, ANAYASAMIZ VE HUKUKUMUZ KADINA KARŞI SAYGIYI ESAS ALIR
Milletin adalet beklentisine cevap verecek, haksızlıklar konusunda elinde tuttuğunuz teraziyi doğru tartarak hakkı hem tespit edecek, hem de hak sahibine sizler teslim edeceksiniz. Adaletin doğru işlemesi milletin her bir ferdinin hem yargılama görevi yapan hâkim ve savcılara güvenmesi hem de onların verdiği kararlara itaat etmesi ve uyması, uygulaması o ülkede mülkün temeli olan adaleti ayakta tutmak için son derece önemli bir göstergedir. Sizlerin verdiğiniz her bir karar her bir vatandaşımızın hukukumuza, adaletimize, yargımıza ve devletimize olan güvenini arttıracak bağlılığını arttıracaktır. Her yanlış kararda hukukumuza, devletimize, adaletimize olan inancı zayıflatacaktır. O yüzden yargı görevi yapanlar sadece hak ve adalet tevzinde değil aynı zamanda toplumsal birliğimizin huzur ve güvenimizin kamu düzenimizin iyi olmasında da çok önemli bir görevi ifa ettikleri tartışmadan varestedir. Türkiye’nin pek çok kanayan yarası var. Bunlardan en önemlisi de hiç şüphesiz kadınlarımıza karşı uygulanan şiddet eylemleridir. Gün geçmiyor ki gazetelerde, televizyonlarda herhangi bir kadınıza karşı bir şiddet haberi duymayalım ya da izlemeyelim. Bu gerçekten korkutucu bir durum. Zira bizim kültürümüz, medeniyetimiz, tarihimiz, ahlakımız, anayasamız ve hukukumuz kadına karşı şiddeti değil esasında kadına karşı saygıyı, insana karşı saygıyı esas alır ve bunu doğrudan her birerimize kadın erkek ayrımı yapılmaksızın emredir. Bir milletin kültürü, medeniyeti, ahlakı, yasaları kadına karşı şiddeti men eder, saygıyı emrederken bu kadar şiddetin olmasını bu kadar kötülüğün olmasını anlamakta da gerçekten zorlanıyoruz. Bu noktada hâkim ve savcılarımıza önemli görevler düştüğünde de şüphe yoktur.
CEZALARIN CAYDIRICILIK FONKSİYONUNU ETKİNLEŞTİRİLECEK
Zira bir yandan kadına karşı şiddetle mücadelede önleyici hukukun önemi ortadayken ve bununla ilgili gerekenler yapılırken öte yandan da herhangi bir suç sayılan eylem işlendiği takdirde bununla ilgili soruşturma ve yargılama süreçlerinin adil bir şekilde yürütülmesi, hak ve adalet neyi emrediyorsa ona göre hükümler verilmesi gerekir. Elbette kadına karşı şiddet eylemleri nedeniyle cezaların caydırıcılık fonksiyonunun daha etkin bir şekilde uygulanmasına ve belki de bu alanda yeni suçların işlenmesine büyük oranda engel olabilecek niteliktedir. O nedenle kadına karşı şiddetle mücadelede Türkiye’nin merhamete değil, adalete ihtiyacı vardır. Hakların, hukukun, kanunun, adaletin emri neyse bunların gereğini eksiksiz ve tam yapmaya ihtiyacımız vardır. Genç hâkim ve savcı adayları olarak sizlerin görev yapacağınız, sağlık içinde uzun yıllar içerisinde toplumumuzdaki bu yaranın kapanmasında önemli rolleriniz olacağına önemli vazifeler icra edeceğinize yürekten inanıyorum.
ESAS VAZİFEMİZ ANAYASA, KANUN VE HUKUKA UYGUN VİCDANİ KANAATLE KARAR VERMEKTİR
Zaman zaman haberlere düşüyor siz de takip ediyorsunuz. 23 yerinden bıçaklanan bir kadını bıçaklayan fail 3 ay tutuklu kalıp sonrada serbest bırakılıyor. Sonra bakıyorsunuz 15 yerinden bıçaklamış başka bir fail tutuklanmadan adli kontrolle serbest bırakılabiliyor. Bu haberleri duyan vatandaşlarımız, insanlarımız hem adalete olan güveni zedeleniyor hem de bu kararları tesis edenlere olan inancı sarsılıyor. Bizim esas vazifemiz anayasa, kanun, hukuka uygun vicdani kanaatle karar vermektir. Ben her zaman söylerim Anayasamızın 138. Maddesi gerçekten hukuk devletinin hakim ve savcılar yargı süreçleri ile ilgili temel ilkeleri ortaya koymaktadır. Hepimiz vicdan sahibiyiz, hepimizin kalbi var ama bizim vicdanlarımız tek başına karar tesis etmeye yetmez. Eğer bir vicdanı biz anayasa, kanun ve hukukla bağlamazsak o vicdan zulme alet olur.
VİCDANINIZ ANAYASA, KANUN VE HUKUKA BAĞLI İSE ADALETİ TAM TESİS EDER
Adalet; anayasa, kanun, hukuk ve dosyadaki deliller bunlarla kayıtlı ve bağlı bir vicdanla verilecek hükümle ancak tesis edilebilir. Bazen duyuyoruz ben vicdanıma göre karar verdim. Senin vicdanın nereye bağlı? Anayasaya mı bağlı, kanuna mı bağlı, hukuka mı bağlı? Eğer bizim vicdanlarımız Anayasa kanun ve hukuka bağlı ise o vicdan adaleti tam tesis eder ama eğer vicdanımız anayasa, kanun, hukuk değil de başka şeylere bağlıysa o zaman bu vicdan bizi zulme götürür. Onun için de genç hakim ve savcı adaylarımızın Anayasanın 138. Maddesini çok iyi içselleştirmeleri, hayatı boyunca vicdanlarını Anayasamızdan, kanunlarımızdan ve hukuktan ayırmadan, onlara bağlı bir şekilde edindikleri vicdani kanaatlerle hüküm tesis etmeleri kadına karşı şiddetle ve pek çok olumsuzlukla, suçla mücadelede toplumda suç işleyenlerin azalmasında önemli rol oynayacağına yürekten inanıyorum. Çünkü böylesi bir vicdanla karar verdiğimizde hakla adaleti ayakta tutmuş, haksızlığı önlemiş, hak sahibine hakkını mahkeme kararıyla teslim etmiş oluruz.
HAKİMLER SAVCILAR, ANAYASA, KANUN, HUKUK VE VİCDANİ KANAATLE HÜKÜM TESİS EDER
Hakimler savcılar yargı görevi yapanlar esasında kamuoyu vicdanına göre değil anayasa, kanun, hukuk ve bunlara uygun bir vicdani kanaatle hüküm tesis eder. Kamuoyu başka düşünebilir ama eğer dosya ve deliller anayasa, kanun ve hukuk size kamuoyunun dediği dışında bir kararı emrediyorsa o kararı verecek ve onun arkasında dimdik duracağız. Aksi takdirde kamuoyu baskısı hakim ve savcıların yerine geçer. Bugün biliyorsunuz özellikle dijital medya dediğimiz mecralar sosyal medya ve medya mahkemeleri çıktı. Bakıyorsunuz pek çok konu karara bağlanıyor, medyada infial oluyor daha sonra ya karar değişiyor ya da başka şeyler oluyor.
GEREKÇELİ KARAR SON DERECE ÖNEMLİDİR
Eğer biz bir karar veriyorsak medyada çıkan haberler veya bir takıp sosyal medya mahkemelerinin baskısı bizim kararımızı değiştirmemelidir. Ama bakıyoruz ki pek çok karar değişiyor. Bu ne demek ya karar yanlış ya da bizim gerekçemiz eksik, doyurucu bir gerekçe ile kararımızı izah edememişiz demektir. O nedenle verdiğimiz her kararın gerekçesini de kararın kendi kadar önemli olduğunu gözlerden ırak tutmamalıyız. Çünkü sizin kararlarınızı okuyanlar dosyaya sizin kadar vakıf değillerdir. Dosyanın delillerini bilmezler. Tarafların iddia ve savunmalarından haberleri yeterince olmayabilir. Öyle bir gerekçe yazmalı ki kararı veren hakimimiz o gerekçeyi okuyan kararın doğruluğundan şüphesi yüzde 100 olan biri olsa dahi gerekçeyi okuduğunda bu karar doğrudur, ben yanlış anlamışım eksik ve yanlış bilgilerle kararın yanlış olduğuna hükmetmişim kanaatine varabilmelidir. Onun içinde gerekçeli kararların son derece önemli olduğunu buradan bir kez daha ifade etmek isterim.
EĞER GEREKÇELER DOYURUCU VE İKNA EDİCİ OLSA MEDYA ÜZERİNDEN YAPILAN ELEŞTİRİLER AZALACAK
Yargıya dönük eleştirilerin büyük bir kısmının gerekçelerin yetersizliğinden ve ikna edicilikten uzak olmasından kaynaklandığını biz çıkan haberleri analiz ettiğimizde çok rahat görüyoruz. Eğer gerekçeler doyurucu olsa ve ikna edici olsa emin olun yargıya dönük medya üzerinden yapılan eleştirilerin önemli bir kısmının olmayacak. Onun için genç hakim ve savcı adaylarımıza bundan sonraki süreçlerde görevleri boyunca gerekçeye karar kadar önem vermelerini, gerekçeyi yazarken kanundaki kavramları tekrarlamak yerine dosyadaki delilleri irdeleyerek şüphesi olanın o kararın doğruluğuna ikna edecek ayrıntıda doyurucu gerekçe yazmaları sizin iyi bir hakim olmanıza iyi bir savcı olmanıza büyük yardımcı edecek, başarılarınıza başarı katmanızı sağlayacak, verdiğiniz karar aleyhine olan insanların dahi size saygı duymalarına neden olacaktır. Doğru karar aleyhine olan insanı da size saygıya sevk eder. Eğri karar lehine olan insanı dahi size saygı duymaya yöneltmez bu işini bilmiyor der benim durumum bu, dosya bu delil bu ve sizin adil olmadığınıza hükmeder ve size saygı duymaz. Onun için hakim ve savcılarımızın bu noktada kararların adilliğine gerekçelerin doyurucu ve detayına ve doğruluğuna da hassaten önem göstermeleri gerekmektedir.
HUKUK DÜZEYİNDE KADIN KAVRAMININ ORTAK BİR KAVRAM OLARAK KULLANILMASINI TEMİN ETTİK
Kadına karşı şiddetle mücadele konusunda Türkiye’de çok önemli çalışmalar yapıldı. Sizler de takip etmişsinizdir. Belki çoğunuzun lise öğrencilik yıllarına, üniversite öğrencilik yıllarına denk geldi ve bizim kanunlarımızda uzunca bir zaman kadınlarımızı inciten, onları kendi içinde ayrıştıran nice kanun maddeleri nice hukuk ibareleri vardı. Ceza kanununun 765 sayılı kanunumuzu incelediğimiz de orada kadınlarımızın bile kendi içinde karı, kadın, bakire, kız, kız çocuğu gibi değişik kavramlarla anıldığını ve nitelendirildiğini görüyoruz. Başkaca kanunlarımızda da maalesef üzülerek ifade etmek isterim ki böylesine ayrıştırıcı ve incitici kavramlar vardı. Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliğinde Türk Ceza Kanunu başta olmak üzere kanunlarımızda kadınları incitici kendi içinde ayrıştırıcı kategorize edici kavramları bir bir Türk hukukundan kanunlarından temizledik ve kadın kavramının bütün kadınlarımız için ortak bir kavram olarak kullanılmasını hukuk düzeyinde temin ettik. Tabi halk arasında konuşmalar farklı olabilir. Ama bilmemiz lazım ki her kanun aynı zamanda bir kültür oluşturur. Bir kültür anlayışında yolunu açar. Bu düzenlemeler yeni bir kültürün oluşmasında çok büyük katkılar sağlayacaktır. Anayasamızın 10.maddesinde kadınlarla erkeklerin eşit haklara sahip olduğu devletin bu eşitliği hayata geçirmekle yükümlü olduğuna dair önce bir hüküm koyduk. Ama baktık ki haklar eşit diyoruz ama eşitlik arazide kanunda yazdığı gibi değil. Devlete yüklenen yükümlülükle maalesef devletin bu alanda etkin rol almasını anayasanın eşitlik ilkesi varken hukuk devleti ilkesi varken pek te mümkün görünmüyor. Bunun üzerine ikinci bir adım attık ve kadınlar lehine yapılacak düzenlemelerin eşitlik ilkesine aykırı yorumlanamayacağına dair anayasamıza kadınlar lehine ilk defa pozitif ayrımcılığı koyduk.
HAKSIZLIĞA HAK DİYEN, AYRIMCILIĞA EŞİTLİK DİYEN KİŞİ OLMAYIN
Türk siyasi tarihinde de hukuk tarihinde de kadınlar lehine pozitif ayrımcılığı getirip anayasal düzeyde koyan ve devletin bütün kurumlarına Cumhurbaşkanından başlayarak bütün görevlilerini bu pozitif ayrımcılığı uygulamayı emir haline getiren tarihi bir adımı biz anayasamıza koyduk ve büyük bir değişimi buradan hareketlendirdik. Tabi bu devam ediyor. Bunun yansımaları ne oldu derseniz bunun pek çok alanda yansımaları oldu. Türkiye’de kadınlarımızın kendi içinde eşitsizliğini doğuran başı açık, başı örtülü kadınların eğitim, seçilme ve istihdam haklarını anayasaya ve yasalara rağmen Türkiye’nin taraf olduğu insan hakları sözleşmelerine rağmen maalesef uygulamada eşit bir şekilde Türkiye uzunca bir süre uygulayamadı. Mahkeme kararları Anayasa Mahkememiz, Danıştay’ımız başta olmak üzere bunlara hak ve adalet olduğunu ve bu uygulamaların haksızlığın, eşitsizliğin, ayrımcılığın hukuk devletinin gereği olduğuna dair sayfalarca kararlar yazdılar. Sakın böyle hakimler olmayın. Haksızlığa hak diyen, ayrımcılığa eşitlik diyen, hukuk devletini ayaklar altına alan düzenleme ve uygulamalara hukuk devletinin gereği diyen bir hakim ve savcı olursanız hangi mahkemede üye olursanız olun hukuku da, anayasayı da, hakları da, eşitliği de ayaklar altına almış olursunuz.
Bir yandan eğitim hakkından kimse mahrum edilemez. Anayasa yoksun bırakılamaz diyor. Öte yandan toplumda kadınların neredeyse yarısını belki fazlasını biz yıllar yılı sadece kıyafet tercihinden eğitim hakkından mahrum bıraktık. Çalışma hakkı herkesin hakkıdır sadece işe girmenin gerektirdiği liyakat şartları dışında hiçbir şey gözetilemez derken biz anayasanın bu açık hükümlerini çiğnedik ve kadınlarımızın yarısının neredeyse çalışma hakkını elinden alan uygulamaları hayata geçirdik. Kıyamet kopmadı ve bu alanda attığımız demokratikleşme ve hukuk devletinin gereklerine uygun adımlar sayesinde bugün eğitim hayatında çalışma hayatında ve siyasi hayatımızda kadınlarımızın hepsi eşit bir şekilde yerlerini almakta alın teriyle mücadelelerini sürdürmektedir.
8 BİN 294 KADIN HAKİM VE SAVCIMIZ GÖREV YAPMAKTADIR
Türkiye’de kıyamette kopmadı herhangi bir sorun da olmadı. Geçen zaman içerisinde kadın istihdamını arttırmak için ciddi adımlar attık biz ve gelinen noktada belki sadece kendi kurumumuzla ilgili bir rakamı paylaşmam daha uygun olur. 2002’de 1847 hâkim ve savcımız varken şuan da 8 bin 294 kadın hakim ve savcımız görev yapmaktadır. Şuan da hakim ve savcılarımızın yüzde 43’ünü kadınlar oluşturmaktadır. Sınavdaki başarıya baktığımızda son mülakata girenler içerisinde kadınların başarısının erkeklerden daha fazla olduğunu görüyoruz ve yakın bir gelecekte kadın erkek sayısının eşitleneceğini belki de kadınların sayısının daha da artacağını öngörüyoruz. Burada herhangi kota uygulaması söz konusu değildir bundan sonra da olmayacaktır. Alın terini döken hak eden kim olursa olsun bir adım önde olacak ve onlar sizin bulunduğunuz yerlerde görevlerini ifa etmeye devam edecektir.
Kadınlarımızın istihdam hayatında güçlü bir şekilde yer alması elbette son derece önemlidir. Sadece hakim ve savcılarda değil Türk toplumunun bütün iş alanlarında kadınlarının istihdam oranlarının çok artmakta olduğunu görüyoruz. Bu yeterli mi değil. Daha fazla elbette bunun artırımını sağlayacağız ve kadınların istihdamını engelleyen pek çok konularda da hükümetimiz devlet desteğini ortaya koydu önemli destekler verdi ki iş insanları kadınlarımızı istihdamdan vazgeçmesinler diye. Bununla ilgili de önemli adımlar attığımızı hem iş kanununda, hem diğer kanunlarda burada özellikle ifade etmek isterim.
CEZALARIN CAYDIRICILIĞINI ARTIRDIK
Zaman zaman AK Parti iktidarlarını, Cumhurbaşkanımızı, bizleri eleştirenler oluyor kadın hakları konusunda. Ama ben çok net söylüyorum. Bu haklar konusunda, AK Parti iktidarlarıyla hiçbir iktidar aşık atamaz. Bizim yaptıklarımız ortada, başkalarının yaptıkları ortada. Eski TCK’da diyor ki failin kendisinin, karısının, kardeşinin, çocuğunun, sayıyor. ‘Namusunu kurtarmak saikiyle veledi zina bir çocuğun doğumdan sonra beş gün içerisinde ya da nüfusa tescilinden önce öldürülmesi halinde 5 yıldan 10 yıla kadar hapis cezası verilir.’ Elinizi vicdanınıza koyun. Bir ülke ki demokratik bir hukuk devleti diyoruz adına ama kanun diyor ki masum bir çocuğa veledi zina diyor. Ne tür ilişkiden doğarsa doğsun çocuk masumdur. Bizim kanun ne diyor, veledi zina diyor. Hukuk devletine uyar mı bu? Vicdanlara sığar mı bu? 2005’in Haziran’ına kadar bu böyleydi. Adam öldürmenin cezası eski kanunda 18 yıldan 24 yıla kadar, ama diyor ki ‘eğer sen veledi zina bir çocuğu namusunu kurtarmak için öldürmek istiyorsan şöyle öldür’ diye adeta yol gösteriyor. Nüfusa kaydından önce yap ya da doğumundan 5 gün içinde yaparsan 5 yıl. Bir bölü iki infaz. Eski düzende 26 gün yatıp, 30 gün de yatmış sayılınca neredeyse masum bir çocuğu öldürmeyi TCK 765 sayılı kanun adeta ödüllendiriyor. İşte bu ayıpları TCK’dan ve hukukumuzdan bir bir biz temizledik. Eleştirdikleri Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde biz onları hukukumuzun dışına attık, çöplüğe attık. Şimdi çocuk ister evlilik içi, ister evlilik dışı olsun çocuğunu öldürenin cezası ağırlaştırılmış müebbet hapistir. Adalet bu mu? Hak bu mu? Doğru bu mu? Evet adalet de, hak da, doğru da bu. Bunun adımını biz attık ve atmaya da devam edeceğiz.
Hem eşe karşı hem kardeşe karşı hem boşanmış eşe karşı kadınların töre saiki ile veya başka nedenlerle aile meclisleriyle öldüren pek çok hadiselere yakın geçmişte hep şahit olduk. Bunları bir bir kaldırdık. Töre saiki ile öldürmeyi ağırlaştırılmış müebbet hapis yaptırımına bağladık. Eşe ve boşanmış eşe karşı olan cinayetleri de yine ağırlaştırılmış müebbet hapis yaptırımına bağladık. Cezaların caydırıcılığını arttırdık. İnfazı da bir bölü ikiden, iki bölü üçe çıkararak infazı da yükselttik. Böylelikle cezaların caydırıcılığını arttırdığımızı buradan bir kez daha ifade etmek isterim.
KADINA ŞİDDETTE, VİCDANLARI SIZLATACAK İNDİRİM UYGULAMALARINI ORTADAN KALDIRIYORUZ
Yeni hazırlanan bugün TBMM’ne milletvekillerimizin üzerinde çalıştığı ve yakında meclise sunacaklarını tahmin ettiğim düzenlemeler içerisinde de kadına karşı şiddeti önlemek için önemli düzenlemeler yer almaktadır. Bu düzenlemeler hayata geçtiğinde halk arasında esasında kılık kıyafetinden dolayı indirim algısına yol açan takdiri indirim nedenlerine sınırlama getirilecektir. Vicdanları sızlatacak indirim uygulamalarının ortadan kaldırılmasına sağlayacak hazırlıkları meclisimiz sürdürmektedir.
Aynı şekilde kadına karşı kasten yaralama, kadına karşı eziyet, kadına karşı işkence ve tehdit suçlarının cezaları arttırılmakta ve CMK’nın 100'üncü Maddesinde kendini korumakta yoksun bulunan kişiye ve engelliye karşı işlenen suçlar ile kasten kadına karşı yaralama ve sağlıkçılara karşı kasten yaralama suçları ile canavarca hisle bunları işleme CMK’nın 100'üncü Maddesinde tutuklama nedeni varsayılan haller arasına alınmaktadır.
Yine bizim hukukumuzda şu anca sadece cinsel saldırı ve hapis cezası 5 yıldan fazla olan suçlarda talep halinde baro tarafından avukat görevlendirilmesi yapılmaktadır. Ve burada da kadınlarımız aleyhine çok ciddi mağduriyetler ortaya çıkmaktadır. O nedenle yaptığımız, yapılacak bu çalışmalar kapsamında meclisimizin gündemine gelecek düzenlemeler içerisinde artık kasten yaralama, eziyet, işkence, tehdit, cinsel saldırı, çocukların cinsel istismarı suçlarının tamamında ceza miktarına bakılmaksızın talepleri halinde her bir kadın mağdura baro tarafından ücretsiz avukat görevlendirilecektir. Davaya katılım sağladıktan sonra da ücretsiz avukat görevlendirilmesi devam edecektir. Bunun anlamı şu, yargılama süreçlerinde kadınlarımızın bir kez daha mağdur olmasını önlemek, onları hukuk desteğinden, avukat desteğinden yararlanmasını sağlamayı devlete bir vazife olarak yükledik, yüklüyoruz ve bunların ücretleri de tamamen devletimiz tarafından ödenecektir. Bu da son derece önemli bir adım olduğunu buradan ifade etmek isterim.
Israrlı takip ilk defa TCK’da müstakil bir suç olarak düzenlenecek. Israrlı bir şekilde fiziken takip veya bilişim sistemleri üzerinden, telefon üzerinden, elektronik ortamdan, üçüncü şahıslar üzerinden kişinin kendisi ve ailesi ile ilgili tehdit oluşturacak, onu sıkıntıya sokacak takipler ilk defa suç olarak düzenleniyor. 2-6 aydan 2 yıla kadar hapis cezası yaptırımına bağlanıyor. Eğer ısrarlı takip kişinin işi bırakmasına, okulu bırakmasına, evini değiştirmesine, işini değiştirmesine, şehri değiştirmesine yol açacak derecede vahim bir durumsa bu durumda da cezanın nitelikli halleri arasına konuyor ve ceza 1 yıldan 3 yıla kadar artırılarak uygulanacağı ön görülüyor. Tüm bunlar kadınlarımızın hak ve hukukunu korumak, onları kendini bilmeyen ve suç işleme eğilimi içinde olan insanlara karşı korumak için atılmış ve atılacak önemli adımlardır.
KADINA ŞİDDETLE MÜCADELE TOPLUMSAL SEFERBERLİK İLE OLUR
Bütün bunlardan sonra şunu ifade etmek isterim ki, Ceza Kanunlarımızın veya diğer kanunlarımızı ne kadar değiştirirsek değiştirelim bu konuda mücadelede sadece bunlarla başarılı olamayız. Esasında bu, bir toplumsal seferberliği gerektirir. Hep birlikte mücadele etmemiz lazım. Amasız, fakatsız, lakinsiz bir mücadele şarttır. Ama bir yanınızda size ‘ama’ diye başlıyorsa onu dinlemeyin. Çünkü ama diyenleri dinledikçe veya 'ama, fakat' diyenler bu işin uygulamasında yer aldıkça, biz kadına karşı şiddetle mücadelede başarılı olamayız, bir arpa boyu yol alamayız. Bu konuda mazeret yok, bu konuda adalete ihtiyaç var. 'Adalet var, hak var, hukuk var', öyle bakmamız lazım. Eğer biz mazeretleri veya başka gereklilikleri öne çıkararak hukukun gereğini yapmaktan imtina edersek o zaman daha büyük bir kötülüğün altına imzamızı atmış oluruz.
Türk toplumu tarih boyunca kadına büyük değer vermiştir. Ama bakıyoruz içimizde tarihimizin verdiği bu büyük değerle mütenasip olmayan nice çirkin uygulamalara da hep beraber şahit oluyoruz. Bu şahitlikleri artık bitirelim. Bu olaylara artık son verelim. Bunda da hakim ve savcı adaylarımızın hem kendi hayatlarıyla etrafındakilere örnek olmasının, hem de verdikleri kararlarla yolu açmasının çok önemli olduğuna yürekten inanıyorum.
06659 KIZILAY / ANKARA
90 (0312) 417 77 70
basinadalet.gov.tr
